Te snel, onder invloed of in andere overtreding

De Verkeersdirectie van de politiezone Brussel HOOFDSTAD Elsene heeft haar jaarlijkse bilan opgemaakt. We hebben ze even opgelijst volgens thema:

1. Snelheid

In 2023 werden in totaal 40.761.215 bestuurders gecontroleerd. Daarbij werden er 110.683 personen beboet, een stijging van meer dan 10 procent ten opzichte van 2022.
    De controles gebeurden door zowel vaste flitstoestellen, Lidars, trajectcontroles als tijdens gerichte acties met mobiele flitscamera’s.

2. Bromfietscontroles

Vorig jaar werden in totaal 423 bromfietsen gecontroleerd (265 van klasse A en 158 van klasse B). Bij 144 voertuigen was er geknoeid met de motor waardoor de werkelijke snelheid hoger lag dan de toegelaten snelheid. Bij 5 bromfietsen werd er zelfs een verstopt mechanisme aangetroffen waarbij de snelheid kon worden teruggeschroefd bij een eventuele controle.

3. Technische keuring

Er vonden 3 acties plaats in samenwerking met het keuringsstation in Anderlecht. Tijdens die acties werden 4.043 voertuigen gecontroleerd. Daarvan werden er 284 naar de keuring gebracht. Na controle werden er 36 rode kaarten uitgedeeld, 177 rode kaarten met een beperkte geldigheid van 15 dagen, 12 groene kaarten met een beperkte geldigheid en 59 groene kaarten.

4. Zwaar vervoer

In totaal werden er 29 acties georganiseerd waarbij er 879 bestelwagens en ander zwaar vervoer uit het verkeer werden gehaald. Daarvan werden er 269 bestuurders beboet, voornamelijk voor het niet respecteren van rij- en rusttijden, de tachograaf of het gebrek aan transportpapieren.

5. Alcohol- en drugs achter het stuur

Er werden maar liefst 72.331 alcoholtesten afgenomen, hetzij tijdens gerichte acties, na een ongeval of tijdens een niet-geplande controle. Dat leidde in totaal tot 2.234 dossiers voor alcohol achter het stuur. Er werden 564 rijbewijzen ingetrokken voor een periode van 15 dagen. Daarnaast werden er ook 268 dossiers opgestart voor het rijden onder invloed van verdovende middelen. Dat resulteerde dan weer in de intrekking van 149 rijbewijzen.

6. Bescherming van de actieve weggebruiker

Onze bikers verbaliseerden in 2023 in totaal 21.882 bestuurders die onder andere reden of parkeerden op een fietspad of op het voetpad stonden geparkeerd of te dicht bij een oversteekplaats. Maar het dient ook gezegd: de opmars van de (elektrische) fiets en ook de elektrische steps brengt met zich mee dat ook deze weggebruikers het soms niet al te nauw nemen met de verkeersregels. In juli ging er dan ook speciale aandacht naar dit thema en werden er 573 van deze actieve weggebruikers beboet. In heel 2023 werden er in totaal 395 voetgangers, 1.134 fietsers en 1.373 bestuurders van elektrische steps beboet voor een verkeersinbreuk.

7. Parkeren op plaatsen voor mensen met beperkte mobiliteit

In 2023 werden er 3.192 bestuurders beboet omdat ze geparkeerd stonden op een plek die voorbehouden was voor mensen met beperkte mobiliteit. Dat is een daling van 15 procent ten opzichte van het jaar voordien.

8. Gebruik van de gsm achter het stuur

Bij acties van de Verkeersdirectie in april en oktober 2023 lag de focus op het gebruik van de g9sm achter het stuur. Tijdens die twee maanden werden er 3.729 boetes uitgedeeld. Het jaartotaal ligt dan weer op 12.541.

9. Vlotte doorstroming van het openbaar vervoer

De bikers van de Verkeersdirectie hebben vorig jaar 5.482 boetes uitgeschreven aan bestuurders die onrechtmatig gebruik maakten van tram- of busbanen of aan een bus- of tramhalte parkeerden.

10. Rodeo driving

Rodeo driving, voornamelijk op de Heizelvlakte, wordt al jaren hard aangepakt door de politiezone. Vorig jaar werden er zo 63 voertuigen administratief in beslag genomen. Twee bestuurders zagen hun wagen dan weer gerechtelijk getakeld.